Sva upozorenja, svi apeli i svi savjeti o pametnoj politici cijena u turizmu padaju u vodu ovih dana, dok ugostiteljima svakodnevno pristižu ljetni cjenici dobavljača s novim, paprenim cijenama većim i do 40 posto u odnosu na postojeće cijene! I to uz cijene u trgovinama i na tržnicama koje rastu na sedmičnoj bazi. Situacija je posve izmakla kontroli, upozoravaju ugostitelji koji su svakodnevno prozivani da su skupi i da dižu cijene, zbog čega u pitanje dolazi ne samo ova turistička sezona. Uzvratili su ovih dana, dobili smo na uvid masu cjenika dobavljača, uključujući i domaće proizvođače, velike i male, koji love u mutnom i nastoje zaraditi što više u kratkoj ljetnoj sezoni, piše Jutarnji list.
"Mi smo jako dobro svjesni svega i vrlo smo oprezni u formiranju cijena koje smo definirali u junu, sve smo dogovorili s dobavljačima, no sad imamo velik problem jer nam dobavljači u zadnje dvije sedmice šalju nove cjenike i rastu nam cijene nabave od 10 pa čak do 40 posto. Neki hrvatski vinari su nam na dogovorene cijene boca vina digli cijene za 37 posto, rastu cijene prehrambenih proizvoda, toaletnih potrepština, a cijene u trgovačkim lancima više ne možemo ni upratiti", kaže Jelena Tabak, predsjednica udruženja ugostitelja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, koja ovih dana od kolega prikuplja šokantne informacije s terena, i plan je uputiti dopis iduće sedmice na Ministarstvo turizma, kako bi se pokušao zaustaviti ovo ludovanje.
Caka je, kaže, da dobavljači koriste napomenu koja stoji na svakom cjeniku, a ona kaže: "cijene su podložne promjenama uz prethodnu najavu od 15 dana". Drugim riječima, dogovora i nema. A poskupljuje sve.
Tvrdi sir domaćeg proizvođača koji ide na plate i jako puno se u sezoni koristi ide gore za 10 do 25 posto, i to na cjenike koji su bili potvrđeni 1. aprila. Čokolada za slastice ide gore za 10 posto, mascarpone domaćeg proizvođača otišao je za 15 posto gore, za 5 posto vrhnje za kuhanje i za šlag. Kafa je lani s 25 eura za kilu došla na 31 euro u julu, ove godine na 39 eura skoro, s tim da u Italiji ista kafa košta 12 eura. Kutija vlažnih maramica od 500 komada sad u novom cjeniku poskupjela je s 26 na 48 eura, znači skoro 100 posto!
Vinari su posebna priča, kaže. Poznato je da su domaći vinari skupi i tu je uvijek bilo natezanja s cijenama, s tim da vinari za visoke cijene optužuju ugostitelje koji nabijaju marže.
"Vina su nama uvijek bila skupa, ljudi nemaju količine, ručno beru i to su svakako drukčije okolnosti nego u velikim pogonima Španjolske i Italije i taj dio je nama jasan. Ali ne znam zašto ovako rastu cijene. Priča je uvijek da koliko god mi vičemo da su oni nama skupi u nabavi, toliko oni viču na ugostitelje koji uzimaju maržu u iznosu dva ili tri puta više cijene od nabavne. No, ne vode računa o visokim troškovima ugostitelja kojima se bez takve marže ne isplati raditi. Pogotovo u zadnjih nekoliko godina promijenio se i poskupio i način poslovanja, od administrativne opterećenosti, digitalizacije, marketinga, održavanja radne snage.
Mi smo radno intezivna djelatnost, puno ruku treba za sve to izbacit i odradit. Da bi mogli preživjeti i raditi, ugostitelji bi na ulaznu namirnicu trebali imati maržu puta 4 od nabavne cijene, no to bi bilo preskupo. Tako da mi kombiniramo od jedan do jedan i po, dva puta nabavna cijena, kako koji proizvod ide. Vinari su tražili da smanjujemo marže da im se što više proda. Ako se dobro prodaje uz malo manju maržu, a dobijemo količinu, to je ok. ", pojašnjava Tabak.
Kako vinari u startu imaju visoke cijene, kad se sve zbroji domaća vina na kraju ispadaju puno skuplja nego uvozna vina, zbog čega mnogi uvoze. A s obzirom na nove cjenike, uvoza će biti još više, jer se kako doznajemo raskidaju ugovori gdje se god može. Tabak napominje i hrvatski PDV od 25 posto plus porez na potrošnju koji je primjerice u Splitu 3 posto.
Tabak kaže da, iako je sad trenutno u njima najveći problem, nije uvijek sve do dobavljača, a glavni okidač je sezonalnost.
"Kad vam se na sve ovo nadoveže neki ugostitelj koji u 3 mjeseca želi zaradit za cijelu godinu i koji isto tako lovi u mutnom, taj vam nabije cijene i onda ispada ovako ružna slika cijelog sektora. Nisu ugostitelji cvijeće i nisu oni bezgrešni. Oni koji rade cijelu godinu jako dobro paze kako će formirati ponudu i tu se natežemo s dobavljačima u 50 centi, i onda vam samo 1. jula krenu šibati nekakvi novi cjenici", navodi.
Još jedan primjer je voće i povrće koje se inače formira na sedmičnoj bazi, s obzirom na sezonalnost i ostalo.
"Ali sad su te razlike u cijenama iz sedmice u sedmicu nenormalne, to primijećuju i građani na tržnici. Sad mi javljaju da je oborita riba na ribarnici došla na 45-50 eura po kilogramu, kozice friške sa 10 na 15 eura, što je suludo", kaže Tabak.
(DEPO PORTAL/dg)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook