Britanski proizvođač luksuznih kućanskih aparata i modnih dodataka Dyson u 2024. je zabilježio prvi pad prihoda u posljednje 22 godine što upućuje na zaključak da su proizvodi te kompanije postali nedostupni za mnoge kupce, upozorava ugledni britanski dnevnik Telegraph.
- Pad prihoda Dysona je, povijesno gledano, samo blagi pad. Prodaja je i dalje više od četiri puta veća nego prije deset godina, što je rezultat prodora u Aziju i širenja na sušila za kosu i alate za oblikovanje kose – navodi spomenuti izvor, primjećuju kako je pad prodaje financijske naravi jer je, dodaje Telegraph, Dyson lani prodao rekordan broj proizvoda, više od 20 milijuna. List podsjeća da je Dyson pad prihoda pripisao, među ostalim, šteti od požara u tvornici na Filipinima, utjecaju valutnih rizika i odmaka od izravne prodaje kupcima u korist prodavača trećih strana koji uzimaju proviziju.
- No, bilo je i drugih znakova da njezin utjecaj na srca kupaca i njihove novčanike slabi, barem u Velikoj Britaniji. Prodaja u Velikoj Britaniji, koja je nekoć činila većinu Dysonovog poslovanja, ali sada čini manje od deset posto prihoda, pala je s 417,1 milijuna funti u 2021. na 358,2 milijuna funti u 2023. - ističe britanski dnevnik, prenosi Jutarnji list.
Udar konkurencije
Podsjeća kako je Dyson prošle godine najavio da planira ukinuti oko 1000 radnih mjesta u Velikoj Britaniji, što je otprilike trećina radne snage kompanije čije je sjedište osnivač Sir James Dyson 2019. prebacio s Otoka u Singapur.
- Kompanija Dyson uskratila nam je komentar. Njezin izvršni direktor Hanno Kirner izjavio je ranije da je pad globalnih prihoda posljedica jednokratnih problema, a osnivač je rekao da je tvrtka prodala više proizvoda nego ikad prije – dodaje list, skrećući pozornost i na poteze Dysonove konkurencije koja, ističe, dobiva na zamahu. SharkNinja, prema istome izvoru, američki proizvođač kućanskih aparata, ne skriva pokušaje oponašanja Dysonovog uspjeha sa svojim usisavačima i proizvodima za oblikovanje kose Shark. Pritom se podsjeća da su Dyson i SharkNinja završili na sudu zbog sumnji na kopiranje.
- SharkNinja je povećala prodaju u Velikoj Britaniji za 56 posto u 2023. na 683 milijuna funti, prema evidenciji Companies Housea, iako je to uključivalo i artikle poput kuhinjskih aparata, gdje se ne natječe s Dysonom – napominje Telegraph. Dodaje kako je SharkNinja do 2022. postala najveći prodavač usisavača u Britaniji, s trećinom tržišta te da je Dyson ostao lider u bežičnim usisavačima.
- Numatic, britanska tvrtka koja stoji iza usisavača Henry, koji je u potpunosti u vlasništvu 84-godišnjeg osnivača Christophera Duncana, također je prošle godine povećala prodaju za devet posto na 241 milijun funti – napominje list.
Skupi modeli
Rastuća konkurencija došla je kako je cijena stjecanja Dysonove najnovije tehnologije, sa značajkama poput laserskog osvjetljavanja prašine, kompresije prašine i raspetljavanja kose, stalno rasla, ocjenjuje britanski dnevnik. Navodi primjer prvog Dysonovog bežičnog usisavača DC16 proizvedenog 2006. koji je koštao 99,99 funti prilikom lansiranja. Zatim je, prema istome izvoru, model V8 iz 2016. koštao 450 funti, a trenutni vrhunski bežični usisavač tvrtke, V16 Piston, prodaje se za 750 funti. Dyson još uvijek prodaje ranije modele po nižoj cijeni, napominje Telegraph.
- Najjeftiniji Dysonov usisavač trenutno košta 249 funti, u usporedbi sa 149 funti za alternativu Shark. Proizvodi tvrtke i dalje se često nalaze na listama najboljih kupnji – komentira dnevnik.
Istraživač na web stranici za recenzije proizvoda Which? Andrew Laughlin ocjenjuje da povećana konkurencija kupcima otežava opravdavanje Dysonovih cijena.
- Desetljećima je Dyson prednjačio kada je riječ o elegantnom dizajnu i inovacijama za usisavače, pročišćivače zraka, a u novije vrijeme i alate za kosu, ali ti artikli dolaze s ogromnom cijenom često 500 funti ili više – navodi Laughlin. Testiranja Laughlinove stranice pokazuju da konkurenti ne samo da sustižu Dyson kada su u pitanju performanse, već su često i puno jeftiniji.
- Pitanje je sada može li se Dyson prilagoditi ili riskira da bude viđen kao luksuz koji svakodnevna kućanstva više ne mogu opravdati – zaključuje Telegraphov sugovornik.
Tržište rabljene robe
Potražnju za proizvodima Dysona britanski dnevnik stavlja u kontekst aktualnih ekonomskih kretanja na Otoku i drugim tržištima dojučer velike kupovne moći.
- Prodaja mnogih vrhunskih naprava je pod pritiskom usred smanjene potrošnje, uzrokovane višim kamatnim stopama i rastućim računima u supermarketima. Prodaja Appleovog iPhonea, na primjer, stagnirala je. Rastuće tržište rabljenih proizvoda, ubrzano stranicama poput Facebook Marketplacea i Vinteda, također se pokazuje sve popularnijim među lovcima na povoljne cijene – navodi Telegraph. U prilog potonjem navodi se ocjena Nicholasa Founda iz konzultantske tvrtke Retail Economics. Premium proizvodi, smatra Found, su pod opsadom s tri fronte.
- Riječ je o pametnim kupcima pod financijskim pritiskom, porastu platformi za preprodaju i pojačanoj konkurenciji – komentira Found, ocjenjujući kako su ‘ključna demografska skupina na koju se Dyson oslanja takozvani aspiracijski milenijalci. Potonja je skupina, nastavlja, nesrazmjerno izložena dugotrajno visokim kamatnim stopama.
- To su potrošači srednjih i visokih prihoda, mlađe do srednje dobi koji su obično opterećeni dugovima, od velikih hipoteka do automobila na financiranje – upozorava Found. Dodaje kako su premium uređaji među prvima koji se odgađaju, smanjuju ili potpuno ukidaju kako bi se upravljalo višim životnim troškovima. Telegraph skreće pozornost na izračun Retail Economicsa prema kojem će se britansko tržište rabljene robe udvostručiti do 2028..
Dyson je, podsjeća britanski dnevnik, puno više od tvrtke za usisavače. Stručnost tvrtke u korištenju sićušnih, učinkovitih motora primijenjena je na ventilatore, sušila za ruke, pročišćivače zraka i, možda najuspješnije, na proizvode za njegu kose, dodaje se.
- Dyson je objavio da su proizvodi poput njegovog Supersonic sušila za kosu i Airwrap alata za oblikovanje kose činili 30 posto američkog poslovanja tvrtke u 2023., što je odjel učinio najbrže rastućim. Među obožavateljima Airwrapa su Beyoncé i Lady Gaga – komentira Telegraph.
Električni automobili
Podsjeća i na neke manje uspješne poteze kompanije, navodeći primjer iz 2022. lansiranja proizvoda Dyson Zone, slušalica s poništavanjem buke od 750 funti s ugrađenim pročišćivačem zraka postavljenim preko usta vlasnika.
- Tvrtka je radila na Zoneu šest godina, ali je prekinula proizvodnju slušalica manje od tri godine nakon njihovog izlaska, a Sir Jamesov sin Jake Dyson priznao je da ih kupci nisu prihvatili – podsjeća list. Kao primjer neuspjele Dysonove kampanje dnevnik navodi i projekt proizvodnje električnih automobila najavljen 2017.. Osnivač kompanije, podsjeća se, obećao je ulaganje od 2,5 milijardi funti u eleketrične automobile.
- Plan Dysona bio je lansiranje električnih vozila na tržište do 2020., ali je odbačen nakon dvije godine zbog zabrinutosti da projekt nije komercijalno isplativ – ističe Telegraph, podsjećajući kako se Sir James Dyson s planova za električna vozila prebacio na proizvodnju baterija, ali, zaključuje, ni taj proizvod još nije lansirao na tržište. Osnivač Dysona, dodaje se, ponosi se s inženjerskom vještinom i sposobnošću učenja iz pogrešaka.
- Mnoge od njihovih novijih inovacija bile su u njihovim temeljnim poslovima. U svibnju je tvrtka predstavila PencilVac, najtanji usisavač na svijetu, sa sakupljačem prašine smještenim u ručki usisavača.
Sir James je prošli tjedan rekao da tvrtka troši osam milijuna funti tjedno na istraživanje i razvoj. Dyson je prošle godine podnio 238 patenata, u odnosu na 231 u 2023. Ako je sljedeći hit proizvod tvrtke pred vratima, ne može doći u bolje vrijeme – zaključuje britanski dnevnik.
(Jutarnji.hr/DEPO PORTRAL/ad)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook