Ministarstvo saobraćaja usvojilo Uredbu

Nova pravila za automobile: Šta će biti dozvoljeno u Njemačkoj od 1. decembra

Hronika18.09.25, 10:58h

Nova pravila za automobile: Šta će biti dozvoljeno u Njemačkoj od 1. decembra
Međutim, uredba ove rizike tretira ozbiljno i predviđa rješenja kroz tehničke mjere i protokole. Ukupno gledano, opasnost za ostale učesnike u saobraćaju nije veća nego kod klasične vožnje, pod uslovom da se svi bezbjednosni zahtjevi poštuju

 

 

 

 

Od 1. decembra 2025. u Njemačkoj će, u okviru petogodišnje probne faze, biti dozvoljeno daljinsko upravljanje vozilima u javnom saobraćaju.

 

Riječ je o vozilima koja se ne voze autonomno, već ih na daljinu upravlja osoba iz posebnog centra, a da se ne nalazi u samom vozilu.

 

Njemačko Ministarstvo saobraćaja usvojilo je novu Uredbu o daljinskom upravljanju vozila u drumskom saobraćaju (Straßenverkehr-Fernlenk-Verordnung – StVFernLV), čime je prvi put stvoren pravni okvir za ovakvu vrstu vožnje. Cilj je podržati inovacije u mobilnosti, a da se pri tome ne zanemari bezbjednost.

 

Moguće primjene:


Korištenje vozila i robotaksiji: Vozila se nakon upotrebe mogu sama premjestiti do sljedećeg korisnika.

 

Autonomna vozila: Ako naiđu na komplikovanu situaciju, upravljanje može preuzeti operater na daljinu.

 

Seoska područja i noćni saobraćaj: Robotaksiji bez vozača mogu pružiti usluge tamo gdje je prevoz slabije razvijen.

 

Lokalni javni prevoz: Opštine mogu uvesti daljinski upravljana vozila kao dopunu postojećim linijama.

 

Logistika: Daljinsko upravljanje može poboljšati efikasnost prevoza robe.

 

Bezbjednosne mjere i ograničenja:


Nova uredba predviđa stroge bezbjednosne uslove kako bi se spriječili rizici:


Maksimalna brzina: 80 km/h.

 

U slučaju pada kvaliteta veze, vozilo mora automatski smanjiti brzinu, a u slučaju prekida veze – zaustaviti se na siguran način.

 

Dozvoljeni su samo centri za upravljanje sa više komunikacionih veza, snažnim IT bezbjednosnim sistemima i dobro obučenim operaterima, koji su pod stalnim nadzorom.

 

Do sada nisu zabilježene teže nesreće sa ovakvim vozilima na javnim putevima.

 

Uticaj na druge učesnike u saobraćaju


Teleoperisana vozila donose nove izazove, kao što su:


kašnjenja u prenosu signala

 

potencijalni gubitak mrežne veze

 

ograničen uvid operatera u situaciju na putu

 

rizik od sajber napada

 

Međutim, uredba ove rizike tretira ozbiljno i predviđa rješenja kroz tehničke mjere i protokole. Ukupno gledano, opasnost za ostale učesnike u saobraćaju nije veća nego kod klasične vožnje, pod uslovom da se svi bezbjednosni zahtjevi poštuju.

 

Nova njemačka regulativa otvara vrata za novu eru mobilnosti, u kojoj se daljinsko upravljanje vozilima koristi za veću efikasnost, fleksibilnost i sigurnost, posebno u urbanim sredinama, logistici i javnom prevozu – uz jasno definisane tehničke i bezbjednosne standard, prenosi Fenix-magazin.

 

 

(DEPO PORTAL/af)

 

 

 

 


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook