Depo preporuka

'Mrtvi' štreber u ekstazi: Ja sam death metalac, al' Hanka otkida!

'Mrtvi' štreber u ekstazi: Ja sam death metalac, al' Hanka otkida!

DEPO Portal donosi još jedan video prilog sa nastupa domaćih stand-up komičara u sarajevskom klubu The Pub ...

Kolumna

Moj odgovor 'borcima' za ljudska prava: Ponosim se onim što prije 12 godina učinih!

Moj odgovor 'borcima' za...

Slavo Kukić
22.01.2014.

Godinu koju tek što adaktirasmo, u prednovogodišnje vrijeme i sam označih godinom ozbiljnih upozorenja. Za pravo mi dade i nedavno obznanjena lista „propalih“ zemalja koju svake godine...

Nekad smo bili srce Evrope, a danas - nacija u 'hajvan' vagonima!

Nekad smo bili srce...

Zoran Bibanović
20.11.2013.

Pojava željeznice u XIX stoljeću je bila vijesnik tehničke revolucije i kulturnog preobražaja evropskih naroda. Poklonici moderne željeznice u EU ne ističu samo privredne, energetske i...

Nitko ovdje nije nevin - pa ni međunarodna zajednica

Nitko ovdje nije nevin -...

Slavo Kukić
11.11.2013.

Kontinuitet apsurda i dalje obilježava stvarnost BiH. Upiranje prstom u SIPA-u sve dosadašnje vrijeme, primjerice, nije polučilo bukvalno nikakve rezultate – jer ona ne čini baš ništa kako bi...

Kako su hidroelektrane uništile život u Bosni i Hercegovini

Kako su hidroelektrane...

Zoran Bibanović
10.10.2013.

„Od svega što je vrtovima neophodno voda je najvažnija stvar, ali se i najlakše može zagaditi. Jer ni zemlja, ni sunce, ni vjetrovi, koji zajedno sa vodom hrane sve što je niklo iz zemlje, ne...

Ekran

Promo

FEĐA ŠTUKAN/AVIONI NE PADAJU ZBOG OTVORENIH VRATA: Moji prijatelji su stradali jer to je avijacija... spremnost da za svoju ljubav i strast daš i svoj život

Nedjelja | 27.05.2012.

Poznati bh. glumac Feđa Štukan, strastveni ljubitelj padobranstva i nebeskih visina, za DEPO Portal osvrnuo se na nedavnu veliku tragediju u Banjoj Luci, u kojoj je izgubio pet svojih prijatelja

Pad aviona u Zalužanima kod Banjaluke/ Foto: Nezavisne novinePiše: Feđa ŠTUKAN

Teško je donijeti bilo kakav zaključak kad je riječ o padu Cessne 182 na aerodromu Zalužani u blizini Banjaluke. Jedino što mogu je, kao padobranac i pilot, reagovati na špekulacije izgovorene od strane ljudi koji nisu piloti, nisu avioinžinjeri niti aviomehaničari.

Ovo nije bila padobranska nesreća nego avionska nesreća, i zato je nepromišljeno za mišljenje pitati padobrance. To su dva potpuno različita zanimanja. Padobranci se u avionu samo prevoze i ne moraju nužno poznavati karakteristike i performanse letjelice iz koje iskaču.

fedja stukan na sahrani padobrancima
Padobranci i piloti su veliki ljudi koji ne prave razliku po vjerskoj ili nacionalnoj osnovi. To su ljudi koji vole isto - nebo.

Molim vas da ovo shvatite samo kao moje lično mišljenje, kao nekoga ko ima blizu sedamdeset skokova iz ovog aviona, ali i kao pilota (ppg i pg) koji posjeduje izvjesno znanje iz prirodnih nauka, neophodnih za razumijevanje avijacije.

Cessna 182 je mali avion nosivosti 550kg, i to u slučaju da su oba rezervoara goriva, dakle u oba krila, puna. Ukoliko su rezervoari polu-prazni, to vam ostavlja mogućnost da u trup aviona stavite više tereta. Cessna je i sa punim rezervoarima mogla bez problema podići ovih pet ljudi, a pošto se rezervoari nikad ne pune do punog kapaciteta od 320l (=cca 280kg/ obično se naspe 80 litara goriva u jedno i isto toliko u drugo krilo), znači da je Cessna mogla ponijeti i još jednog padobranca kad bi on fizički mogao stati u avion. Znači, priča da se avion srušio zbog preopterećenosti, meni lično, nema smisla.

Razmišljanje da je pao zbog debalansa također, jer to je mali avion, i ako u njemu sjedi pet ljudi, oni moraju sjediti tako da pilot i instruktor sjede naprijed, dva padobranca nazad i jedan u sredini, i to je jedini način da smijestite pet ljudi u taj avion, znači balans aviona fizički nije moguće narušiti sa pet ljudi, ali i da jeste, iskusan pilot, kakav je bio Alen Crnalić, lako je mogao spriječiti taj momenat jednostavnim pokretom komandi, što mi govori da ni ovo nije bio razlog pada aviona.

Motor aviona je imao atest na korištenje automobilskog goriva od 95 oktana, umjesto avionskog goriva 100LL, i to je bio razlog zbog kojeg je klub i kupio upravo ovaj avion 2008. godine u USA. Postoji orginalan sertifikat izdat od zemlje proizvođača za tip, model i broj motora da koristi auto benzin. Ovo me navodi na zaključak da gorivo nije bilo razlog pada.

U ovako teškim nesrećama, u kojima dođe do eksplozije aviona, zbog teških oštećenja letjelice često je nemoguće utvrditi pravi razlog nesreće, i ovakve istrage mogu trajati godinama.
Kako god bilo, javno optužiti nekoga za masovno ubistvo, bez ikakvog dokaza, je neprofesionalno i nepromišljeno.

Otvorena vrata aviona su praksa diljem svijeta i do sad avioni nisu padali zbog toga. Takođe postoji certifikat proizvođača za letenje bez vrata.

Ukoliko sve ovo uzmem u obzir, zaključujem da su razlozi pada Cessne 182 nepoznati, i da svako prejudiciranje dovodi u pitanje stručnost inspekcije sastavljene od strane Direkcije Civilne Avijacije (BHDCA), a na čelu sa gospodinom Omerom Kulićem, padobrancem i pilotom, koji će, u to nemam nikakve sumnje, istragu izvršiti detaljno, profesionalno, i u skladu sa najstrožijim svjetskim standardima. Da ne bi došlo do zabune, fotografije olupine i sam motor će, ukoliko bude bilo kakvih nejasnoća, po protokolu biti poslan konstruktorima na ekspertizu da bi se izbjegle eventualne nedoumice u pogledu utvrđivanja razloga pada aviona.

Međutim, u ovako teškim nesrećama, u kojima dođe do eksplozije aviona, zbog teških oštećenja letjelice često je nemoguće utvrditi pravi razlog nesreće, i ovakve istrage mogu trajati godinama.

Ne znam koliko sam se puta našao upravo u tom avionu, sa upravo tom trojicom ljudi, rulajući pistom i razmišljajući o najgorem mogućem scenariju, a to je - šta ako se desi zatajenje motora nekoliko trenutaka nakon polijetanja. Ne bismo imali nikakve šanse. Znam da smo u tim trenucima u avionu svi uvijek razmišljali o tome, ali nismo to govorili.

Kako god bilo, javno optužiti nekoga za masovno ubistvo, bez ikakvog dokaza, je neprofesionalno i nepromišljeno.

Ponosni sam član padobranskog kluba Banja Luka već tri godine i za to vrijeme, dobro sam upoznao i ljude i uslove u kojima klub radi. Avion je svake godine, po pravilu službe, išao na tehnički pregled kao i padobrani i ostala prateća oprema, i mislim da je neprimjereno da baš u ovom trenutku slušamo nagađanja ljudi, punih brige i saosjećanja za poginule padobrance i njihove porodice, a koji se nisu udostojili doći na posljednji ispraćaj petorici kolega. To meni govori dovoljno o tim ljudima i o njihovim stvarnim namjerama. Ali takvi su sad, i uopšte, nebitni.

Gubitak za Bosnu i Hercegovinu, za avijaciju i padobranstvo je nenadoknadiv. Nikolu i Srđana, nažalost nisam stigao upoznati, ali sam siguran da bi vrlo brzo postali prijatelji, kao što sam brzo postao prijatelj sa ostalim članovima kluba, jer padobranci i piloti su veliki ljudi koji ne prave razliku po vjerskoj ili nacionalnoj osnovi. To su ljudi koji vole isto - nebo.

Ne samo da sam jako dobro poznavao ljude kojih više nema, ja dobro poznajem i njihove porodice.

Stefan Karanović
Stefan Karanović, momak koji je pretrčao ludi maraton od Lisabona do Pariza, bio spasilac i ronilac, i čovjek sa kojim sam prvi put u životu skočio "relative work jump" (prilično zahtjevan skok u kojem se dva ili više padobranaca drže jedni za druge prilikom iskakanja iz aviona i za vrijeme slobodnog pada). I meni i njemu je to bio prvi takav skok, i reći ću vam, to nije mala stvar u padobranstvu. Takve stvari se ne zaboravljaju.

Dva dana prije nesreće, čuo sam se sa Nemanjom, da mu čestitam na rođenju sina Andreja, prvog djeteta, kojeg je dobio deset dana ranije, i da mu kažem da dolazimo sljedeće sedmice na skakanje. Nemanja Goronja bio je moj instruktor padobranstva i, uz Duška Grmušu i Radeta Čajića, naučio me svemu što znam o ovom sportu. Ljudina sa 1385 skokova, preko 600 tandem skokova i sa balkanskim rekordom u broju napravljenih skokova u jednom danu. Skočio je 60 puta. Vjerujte mi, to je podvig. Trebalo je da diplomira ovih dana.

Alen Crnalić, dvadesetčetverogodišnji momak, ogromnog srca, koji pilotira jedrilicama od svoje petnaeste godine, padobranac i licencirani pilot jednomotornih aviona od svoje osamnaeste godine, sa preko 300 sati leta upravo na ovom avionu i još sto pedeset sati naleta u jedrilicama. Trenutno najiskusniji padobranski pilot u BiH i šire. Nagrađivani modelar, inovator, spasilac, vrstan kulinar. Trebao je diplomirati na mašinstvu ovih dana.

Stefan Karanović, momak koji je pretrčao ludi maraton od Lisabona do Pariza, bio spasilac i ronilac, i čovjek sa kojim sam prvi put u životu skočio "relative work jump" (prilično zahtjevan skok u kojem se dva ili više padobranaca drže jedni za druge prilikom iskakanja iz aviona i za vrijeme slobodnog pada). I meni i njemu je to bio prvi takav skok, i reći ću vam, to nije mala stvar u padobranstvu. Takve stvari se ne zaboravljaju. Povjerenje u partnera mora biti apsolutno. Prijateljstva koja se stiču u takvim okolnostima, jaka su, intenzivna i neraskidiva. Ne očekujem da to neki običan smrtnik u potpunosti razumije, ali ja ću do kraja života biti ponosan što sam poznavao ove momke.

Ne znam koliko sam se puta našao upravo u tom avionu, sa upravo tom trojicom ljudi, rulajući pistom i razmišljajući o najgorem mogućem scenariju, a to je - šta ako se desi zatajenje motora nekoliko trenutaka nakon polijetanja. Ne bismo imali nikakve šanse. Znam da smo u tim trenucima u avionu svi uvijek razmišljali o tome, ali nismo to govorili.

Svi smo ćutali i gledali u visinomjer, i kad bi on pokazao da smo prešli visinu od 100 metara, tek tad bismo počeli razgovarati, lupati gluposti i smijati se, jer bi tek tad, na toj visini, u slučaju kvara, možda, ali samo možda, imali šanse da preživimo. Taj najgori mogući scenario se desio. Da je do kvara došlo samo nekoliko sekundi ranije, ja bih ovaj vikend skakao s njima i sve bi bilo u redu.

Svi smo ćutali i gledali u visinomjer, i kad bi on pokazao da smo prešli visinu od 100 metara, tek tad bismo počeli razgovarati, lupati gluposti i smijati se, jer bi tek tad, na toj visini, u slučaju kvara, možda, ali samo možda, imali šanse da preživimo. Taj najgori mogući scenario se desio. Da je do kvara došlo samo nekoliko sekundi ranije, ja bih ovaj vikend skakao s njima i sve bi bilo u redu. Koliko god sam mislio da sam oguglao na smrt bliskih osoba, prevario sam se. Nisam znao šta reći Bojani, Nemanjinoj supruzi. Zaprosio ju je u slobodnom padu, iskočivši s njom u tandemu, upravo iz tog aviona. Ili Zlaji, tom velikom čovjeku i pilotu, Alenovom ocu, koji ga je naučio letjeti. Alenovoj sestri Sari i majci Tanji, Stefanovim roditeljima? Stefan je jedinac. Nisam mogao reći ništa. Dostojansvena i kilometrima duga povorka od nekoliko hiljada ljudi je rekla sve.

Moji prijatelji su stradali jer - to je avijacija, a ona zna biti opasna. Pravi razlog pada, možda ćemo saznati nakon istrage, a do tad, jedini krivci smo mi, piloti i padobranaci, zbog svoje ogromne ljubavi prema visinama, i naše spremnosti da za svoju ljubav i strast damo i svoj život. Mi smo ti koji prije svakog skoka potpišemo izjavu da smo svjesni rizika i opasnosti koje ovaj sport nosi. Mi potpisujemo da preuzimamo punu odgovornost za sve svoje postupke i posljedice sa mogućim smrtnim ishodom.

zaluzani pad aviona naslovna

VEZANI TEKST:

POTRESNO PISMO OCA POGINULOG PADOBRANCA STEFANA KARANOVIĆA: Ko vam je dozvolio da u avion za tri putnika utrpate pet..., da modifikujete letjelicu, skinete vrata i načinite zločin s predumišljajem?!

 

Naši hrabri prijatelji, neka vam je vječna slava i hvala vam. Nikada vas nećemo zaboraviti. Vole vas vaši ponosni prijatelji i padobranci iz Sarajeva, Refa, Alda, Kuđa Mirva, Dinka, Žile, Sanča, Švabo, Vedo, Tafi, Alen, Muhamed, Nina, Disko, Sany, Aida, Boris, Mirza, Almir, Darko, Asmir, Miro, Želja, Emir, Tarik, Haris, Vedrana, Selma, Nedim, Elvir, Ćazim, Amra i Feđa. Kao i pripadnici specijalnih jedinica FMUP-a, SIPA-e, Karate klub Bušido i Extreme Sport Club Sarajevo.

Blue skies!!!

Molio bih sve novinare da, ukoliko im je stalo da dobiju prave informacije, kontaktiraju samo relevantne ljude iz BHDCA.

(DEPO PORTAL/BLIN MAGAZIN)

Poveži preko
comments powered by Disqus

Hronika

DEUTSCHE WELLE

Transparency International BiH

Depo Clubbing

Depo plus

71832
Body Complete