Građanke i građani, ujedinite se!

Željko Komšić, hrvatski član Predsjedništva BiH i političar-socijaldemokrata koji je na posljednjim izborima skupio nevjerovatnih 337.000 glasova, odlučio je napustiti SDP BiH. Njegov, na više načina dramatičan čin, je zapravo krik očajnika sa izuzetno visokim pragom tolerancije. Trpio je posljednjih mjeseci svašta, pomno prateći deformaciju partije u čiji je program vjerovao, a koja ga je na kraju, kao i mnoge prije njega, ispljunula u pustaru iznevjerenih ideala. Komšić se svojim odlaskom, zapravo, ogradio od jezive izdaje ideje socijaldemokratije u ovoj zemlji.

Kap koja je prelila čašu je, po svemu sudeći, bio sporazum između SDPa i HDZa o provedbi presude Evropskog suda za ljudska prava u predmetu „Sejdić-Finci“. Iz nama dostupnog sadržaja se vidi da se zapravo radi o rješavanju tzv. „hrvatskog pitanja“ kroz novi model formiranja Doma naroda FBiH i izbora Predsjedništva BiH.

Riječ je, naprosto, o lošim političkim rješenjima. Ukoliko dođe do njihove primjene, isti će legitimizirati etničku teritorijalizaciju zemlje i potpunu prevlast prava kolektiviteta nad pravima pojedinaca. Glas jednog državljanina BiH, u takvom rasporedu odnosa, imaće vrijednost samo ukoliko isti pripada jednom od konstitutivnih naroda i ukoliko živi na teritoriji na kojoj taj narod čini većinu. Etničko izjašnjavanje na popisu praktički postaje obavezno. Za Ostale tj. sve one koji se ne izjašnjavaju kao pripadnici jednog od tri konstitutivna naroda, kao i pripadnike manjina i druge, zasad još uvijek nedefinirane (pojam „Ostali“ mi je lično ponižavajući i odvratan, implicira različitu „vrijednost“ građanki i građana u našoj zajednici) u takvom sistemu neće biti mjesta.

Radi se rješenjima koja bi nas, u slučaju njihove primjene, umjesto u Evropsku uniju uvela u apartheid.

Mi se u Našoj stranci zalažemo za drugačija, po našem mišljenju ne samo bolja već i realnija rješenja. Prema prijedlogu ustavnih reformi o kojem sam u više navrata pisao i na ovom blogu, BiH bi funkcionirala kao simetrično federalizirana složena država, sa parlamentom koji bi se sastojao od predstavničkog doma i doma federalnih jedinica (dom entiteta) u koji bi se birao jednak broj predstavnika iz svake federalne jedinice. Federalne jedinice bi u ovom slučaju bile politički ravnopravne – bez obzira na realnu privrednu ili populacionu snagu, a zaštita vitalnih interesa konstitutivnih naroda i Ostalih bi se osigurala ustavnom definicijom kruga pitanja koja mogu biti predmet zaštite u proceduri vitalnog interesa, kao i propisivanjem jednostavne i prohodne procedure pred ustavnim sudom za zaštitu kolektivnih prava.

Što se tiče predsjednika države, smatramo da bi to trebao biti inokosni organ koji se bira posredno, u parlamentarnim tijelima, na prijedlog klubova delegata ili na prijedlog jednog broja poslanika. Za izbor bi se morala osigurati kvalifikovana većina u predstavničkom domu i obična većina u domu federalnih jedinica, a izbor bi se vršio sa liste kandidata koji nisu etnički određeni, tako da se pasivno biračko pravo jamči svim građanima BiH.

Ova, i druga rješenja iz našeg prijedloga ustavnih reformi, namjeravamo promovirati u narednom periodu. Paralelno s ovim nastojanjima pripremamo kampanju za lokalne izbore. Naša rješenja i politike na lokalnom nivou reflektiraće našu principijelnu borbu za uspostavu poretka koji će vratiti građanina u fokus svakog društvenog dešavanja.

Ne znam šta će se desiti sa Željkom Komšićem, političarom. Kao čovjeka ga cijenim više nego bilo kada prije. Svojim je odlaskom pokazao odgovornost i principijelnost, dvije vrline koje smo si u Našoj stranci postavili kao temelj političkog djelovanja. Ja vjerujem da će njegov čin markirati trenutak u kojem će stranke građanske provinijencije u BiH odlučiti da nastupaju kao jedinstven front u borbi protiv fašizma i etnoklerikalizma koji u međuvremenu razjedaju svaku poru našeg društva.

Stavovi u ovom tekstu izražavaju autorovo lično mišljenje i ne predstavljaju nužno uredničku politiku DEPO PORTAL-a.

Leave a Reply